Hallå på dig, min enda läsare.
Dags för fjärde blogginlägget då.
Den här veckan har fokusen för mig varit på att animera fienderymdskeppen. Så att allt som ska ha animation har en animnation till betat på måndag.
Jag har bland annat gjort en liten animation för ett staket som ska dyka upp när/ om fienderymdskeppen landar. Jag har även gjort animationer för thrusters på fienderymdskeppen så att de ser lite mer levande ut.
På våran pre- beta, eller speltesting i måndags så fick vi som feedback att det var otydligt för spelaren att när fienderna har landat så kunde man inte skjuta dem och dem var permanent kvar där.
Så jag fick i uppdrag att göra nånting som gör det tydligare att de fiender som landat numera i princip är en del av bakgrunden. Eftersom att fienderna i spelet försöker flytta in på spelarens planet tänkte jag att det kunde poppa upp ett staket så att det ser ut som en trädgård när de har landat.
Det tog förvånansvärt lång tid att bara rita upp staketet, sen tog det ett tag att animera in det också. Som jag har nämnt i mina tidigare blogginlägg är jag extremt ny till animering och fortfarande relativt ny med att rita överhuvudtaget, så än så länge har jag hållt mina animationer simpla. Därför valde jag att tona in staketet istället för att göra något avancerat som troligtvis skulle se snyggare ut.
Elden från skeppens thrusters har jag för tillfället gjort blåa, mest för att det är så elden från thrusters i verkligheten ser ut så. Och för att alla explosioner och sånt är den typiska eldfärgen gult/ orange och rött. Jag ville att de skulle se annorlunda ut och visa att de är en del av fienderymdskeppen. Problemet med att ha en blå eld är att den kan smälta in i bakgrunden alldeles för lätt eftersom att spelet har en blå himmel. Men det är enkelt att byta färg på elden så att man faktiskt kan se det.
Alla dessa animationer jag gjort den här veckan skulle man kunna göra bättre på många sätt. Man skulle kunna göra så att staketet rullas ut ur skeppen eller nåt liknande istället för att det bara ska tonas in i bild.
Man skulle eventuellt kunna göra nån animation med själva rymdskeppet, i dagsläget sitter inte animationerna fast i rymdskepp- spriten. Man skulle kunna göra något mer som gör att skeppet ser mer levande ut, kanske små utomjordingar som går runt på trädgården när skeppen landat.
Värt att notera! Jag har saktat ner staketanimationen så man lättare ser vad det är som händer, animationen är egentligen snabbare än visat.
Tack för att du valde att läsa min blogg, det uppskattar jag. Kom gärna med feedback om det finns nåt du tänkte på.
Med relativt vänliga hälsningar.
Rasmus Mattsson
Hallå där, Rasmus!
Du har gjort riktigt trevliga animationer för skeppen, må jag säga! Jag gillar framför allt att skeppet längst till höger har små, men breda thrusters medan skeppet bredvid har tvärtom; smala, men långa. Skeppens design överlag spelar även vidare just på det; att den ena är väldigt bred medan den andra är i alla fall smalare. Jag tycker att det är ett bra val att ändå inte gör det andra skeppet, det i mitten, för smalt, då det kan få det att se skört ut istället för kompakt.
Att du gjorde elden blå var ett bra val, då jag tror att en mer “klassisk” eld hade gjort att det blandats in i den övriga designen. Visar det sig att elden smälter in i bakgrunden är det precis som du säger, att bara byta färg. Eventuellt, om du är nöjd med färgen och inte gärna vill byta ut den, så kan du ge elden en diskret ljuseffekt/aura runt omkring den för att få den att stå ut mer.
Jag gillar idén med att staket rullas ut ur skeppen när utomjordingarna bosätter sig. Det påminner mig en del om scenen ur “A Goofy Movie”, när Petter åker in i campingområdet.
Jag tycker definitivt att ni borde animera in utomjordingar som går omkring i trädgården, eventuellt att det läggs till en frame på en blomrabatt (som antingen är planterade på marken eller i krukor längs fönstren) eller plaststol, så att det ser ut som att någon bor och trivs där.
Du verkar ha många planer för spelet och det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut i final.
Lycka till!
Filip Zachrisson Hansen
LikeLike
0 Pingbacks